SEO-analys

SEO-analys av er webbplats är en god investering som gör att ni kommer att få fler relevanta besökare och därmed fler affärer. Men det är viktigt att SEO-analysen görs rätt.

Skillnad mellan gratis SEO-analys och manuell oberoende SEO-analys

Vid en SEO-analys görs en djupgående och genomgripande analys av hela er webbplats. Vi går igenom och förklarar alla viktiga tekniska delar av webbplatsen, ser över era landningssidor samt gör en genomgång av hur det ser ut med länkar till er webbplats.

Vissa av dessa element går att analysera via gratisverktyg som också kallar sig för SEO-analys. Det finns dock flera avgörande skillnader:

  • Inga konkreta förslag. Gratisanalyser ger inga konkreta förslag kring hur ni ska förbättra tekniska aspekter.
    .
  • Ingenting specifikt för er webbplats eller er situation. En SEO-expert har i bakhuvudet vilka sökord/fraser som är viktigast för er och vad ni vill uppnå. 
    .
  • Ingen användarupplevelse. Gratis seo-analyser säger ingenting om hur användarna upplever eller interagerar på er webbplats. Två extremt viktiga faktorer i dagens SEO.
    .
  • Länksammanställning saknas. Vilka som länkar till webbplatsen, om det är något som måste åtgärdas, vad Google själva tycker.
    .
  • Viktiga tips. En SEO-expert ser saker som automatiska verktyg inte kan upptäcka. Något som ger ett oseriöst intryck, program eller installationer som behöver uppdateras etc.

Teknisk genomgång

Det finns ett antal tekniska punkter som man behöver känna till och följa för att göra ett gott arbete med SEO. Vi går igenom alla dessa punkter och förklarar vad dom innebär. Ett åtgärdsprogram tas fram med punkter att åtgärda samt gradering av hur viktig varje punkt är. Dessa åtgärdas sedan av er, av er webbleverantör eller av oss.

Landningssidor

En landningssida är precis vad det låter som – en sida som man vill att besökare ska landa på när man söker efter era produkter/tjänster. Det finns många faktorer som särskiljer en bra landningssida från en dålig – vi går igenom dessa och ger konkreta tips på förbättringar.

Länksammanställning

Navet i hur Google fungerar handlar om länkar. Har ni bra och relevanta länkar från andra webbplatser till er webbplats kan det vara guld värt för sökresultatet.

Sammantaget

Hur er webbplats ser ut idag är helt avgörande för hur mycket relevanta kundbesök som ni får. Även om ni är väl medvetna om SEO och sedan tidigare har gjort mycket av arbetet rätt, går det tyvärr aldrig att slå sig till ro.

Vad som är viktigast för att ranka högst på Google förändras över tid och den som inte följer med i utvecklingen kommer obönhörligen att sjunka i träfflistorna, vilket leder till färre relevanta besök och färre affärer.

Inte sällan är det så att en kund har en ”ganska” bra webbplats. Mycket är rätt gjort och man rankar helt okej. Men det är faktiskt just i de lägen som man kan ha som mest nytta av en SEO-analys. Att bli av med en flaskhals eller den svagaste länken i arbetet kring SEO ger ofta mycket god skjuts på väg mot toppresultatet.

Har ni till exempel en gammal och betrodd domän med bra och relevanta inlänkar så kan det göra underverk för resultaten på Google med uppdateringar kring de HTML koder som används, att titlar används rätt eller att URL:erna är optimala. 

Kontakta oss så berättar vi mer!

Kommentarer inaktiverade för SEO-analys

Kommentarer inaktiverade.