Vem ska man tro på? Del 3: Google

Säga vad man vill om SEO-branschen, men alla som är insatta borde hålla med om att den är speciell. Grunderna kan vilken halvintresserad medelmåtta som helst lära sig – genom att googla – på några få dagar. Att därefter ta steget till vissheten om hur alla olika rankingfaktorer hänger ihop och vad som är viktigast – det tycks ingen kunna ta. Men det är många som säger sig veta exakt. Hur är det då med Google själva?

Ska man tro på Google?

Alldeles för många i SEO-branschen tycks lita alldeles för blint till vad Google officiellt har sagt. I deras tankevärld är det då rätt att uttala sig fullständigt säkert med devisen ”Såhär är det – för det har Google själva sagt!”.

Men man glömmer att Google har en egen agenda. Google vill för allt i världen framställa sig som goda, som att det inte finns något sätt att fuska och som att man straffar alla som försöker ”fuska” på olika sätt. Med ”fusk” innebär att man använder sig av metoder som Google inte tycker om – i synnerhet metoder som innebär att Google förlorar inkomster.

Att följa vad som sägs officiellt är ett bra sätt att förstå hur Google tänker, vilka intentioner man har för tillfället och vad man vill satsa på. Men nej – lita för allt i världen inte blint på allt som skrivs.

Det här inlägget postades i Allmänt om SEO. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.