Hur besöker du dina konkurrenter?

Genom att Googla? Sluta med det!

De flesta är intresserade av att veta vad konkurrenterna gör och hur deras webbplatser ser ut. Vilket produktutbud har man och vilka nyheter? Det är helt enkelt ett bra sätt att följa vad som händer i branschen. Men se upp med hur du gör sökningarna för att komma till konkurrenterna. De flesta gör antagligen helt fel.

Så söker du rätt

  • Försök att undvika sökningar på konkurrentens namn. Det är ingen vild gissning att anta att alla sökningar sparas för att kunna ge användare så bra förslag på vad man söker som möjligt. Fler sökningar på dina konkurrenter hjälper inte direkt till.
  • Klicka inte på länkarna till konkurrenter i sökresultaten. Ytterligare ett antagande som inte borde vara så kontroversiellt: Google ser hur användare klickar i sökresultaten och tar med det till kommande uppdateringar. Om er konkurrent får mycket klick så gör det att deras träff kommer att fortsätta ranka bra. Färre klick innebär att era egna resultat har större chans att komma bra till.På samma sätt är det bra att klicka på dina egna organiska sökresultat och se så att det som ni skriver ser bra ut. Försök se på er webbplats från ett utifrån-perspektiv: vad kan tänkas saknas? Är det tillräckligt lätt att komma i kontakt med er? Undvik alltså att göra ett besök på några sekunder  – då kan Google lätt få för sig att innehållet på er webbplats inte var intressant.

Man kan göra invändningen att vad en eller få användare gör inte spelar så stor roll. Och resultaten är förstås mycket svåra att mäta. Men riktigt bra och effektiv SEO handlar om en helhet där många insatser leder till långsiktigt bra resultat.

Det här inlägget postades i Allmänt om SEO. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *