Konkurrens på svenska och engelska

Större delen av den svenska seo-världen lever som i en skyddad liten ankdamm. Vi optimerar mot termer som ”billiga flygresor” eller ”avverkningsmaskin” där det bara finns en liten svensk marknad och (relativt sett) väldigt få konkurrenter. Spelar man sina kort rätt och har en tillräcklig budget så är det inga problem att snabbt nå bra resultat.

Men det finns ett undantag: det handlar om ord som också har en betydelse på engelska eller där det heter likadant på svenska som på engelska. Försök att sökoptimera mot ”CAD”, ”HTML” eller ”PDU” och du har ett till problem att förhålla dig till: hur stor blir påverkan från utländska konkurrenter?

Google måste ha en faktor där språket har betydelse. I normalläget kan man tycka att den som arbetar med svensk sökmotoroptimering mot den svenska marknaden borde ha en fördel. Svenskar bör vilja få sökresultat på svenska.

Å andra sidan har engelska konkurrenter enorma fördelar. Driver man en webbplats på engelska så är marknaden alltid många gånger större. Det innebär att det finns fler relevanta webbplatser att kontakta för att få högklassiga länkar. På lika villkor borde alltså svenska sökresultat ha svårt att stå sig.

Två faktorer står alltså emot varandra. Verkligheten just nu säger att engelska webbplatser har en  tendens att klara sig mycket bättre. Om det är en varaktig tendens återstår att se.

Det här inlägget postades i Allmänt om SEO. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.