Sökmotoroptimering Borås

Sökmotoroptimering i Borås handlar om att toppa sökresultaten för sökningar i Google som har med Borås att göra. Detta skiljer sig på flera sätt från traditionell sökmotoroptimering:

  • Man tävlar mot lokala konkurrenter. Har man en SEO-byrå i Borås så är det i första hand andra SEO-byråer i Borås man tävlar mot. Självklart kan sökningar från grannkommunerna som Mark, Svenljunga, Bollebygd och Tranemo också vara relevanta på grund av att Borås kan ses som närmaste större ort.
    .
  • Konkurrensen är ofta inte så hård. Det innebär att man med mindre insatser kan nå bra resultat.
    .
  • Andra faktorer är viktigast. I allmän SEO handlar det nästan uteslutande om bästa tänkbara innehåll, länkarbete och tekniskt arbete. I lokal SEO gäller det att finnas med på Google My Business, att få lokala recensioner och att använda strukturerad data. Läs mer om vad Google själva skriver om detta.

Om ni vill ha hjälp med SEO går det självklart bra att kontakta oss.

 

Publicerat i Allmänt om SEO | Kommentarer inaktiverade för Sökmotoroptimering Borås

Konkurrens på svenska och engelska

Större delen av den svenska seo-världen lever som i en skyddad liten ankdamm. Vi optimerar mot termer som ”billiga flygresor” eller ”avverkningsmaskin” där det bara finns en liten svensk marknad och (relativt sett) väldigt få konkurrenter. Spelar man sina kort rätt och har en tillräcklig budget så är det inga problem att snabbt nå bra resultat.

Men det finns ett undantag: det handlar om ord som också har en betydelse på engelska eller där det heter likadant på svenska som på engelska. Försök att sökoptimera mot ”CAD”, ”HTML” eller ”PDU” och du har ett till problem att förhålla dig till: hur stor blir påverkan från utländska konkurrenter?

Google måste ha en faktor där språket har betydelse. I normalläget kan man tycka att den som arbetar med svensk sökmotoroptimering mot den svenska marknaden borde ha en fördel. Svenskar bör vilja få sökresultat på svenska.

Å andra sidan har engelska konkurrenter enorma fördelar. Driver man en webbplats på engelska så är marknaden alltid många gånger större. Det innebär att det finns fler relevanta webbplatser att kontakta för att få högklassiga länkar. På lika villkor borde alltså svenska sökresultat ha svårt att stå sig.

Två faktorer står alltså emot varandra. Verkligheten just nu säger att engelska webbplatser har en  tendens att klara sig mycket bättre. Om det är en varaktig tendens återstår att se.

Publicerat i Allmänt om SEO | Kommentarer inaktiverade för Konkurrens på svenska och engelska

Hur besöker du dina konkurrenter?

Genom att Googla? Sluta med det!

De flesta är intresserade av att veta vad konkurrenterna gör och hur deras webbplatser ser ut. Vilket produktutbud har man och vilka nyheter? Det är helt enkelt ett bra sätt att följa vad som händer i branschen. Men se upp med hur du gör sökningarna för att komma till konkurrenterna. De flesta gör antagligen helt fel.

Så söker du rätt

  • Försök att undvika sökningar på konkurrentens namn. Det är ingen vild gissning att anta att alla sökningar sparas för att kunna ge användare så bra förslag på vad man söker som möjligt. Fler sökningar på dina konkurrenter hjälper inte direkt till.
  • Klicka inte på länkarna till konkurrenter i sökresultaten. Ytterligare ett antagande som inte borde vara så kontroversiellt: Google ser hur användare klickar i sökresultaten och tar med det till kommande uppdateringar. Om er konkurrent får mycket klick så gör det att deras träff kommer att fortsätta ranka bra. Färre klick innebär att era egna resultat har större chans att komma bra till.På samma sätt är det bra att klicka på dina egna organiska sökresultat och se så att det som ni skriver ser bra ut. Försök se på er webbplats från ett utifrån-perspektiv: vad kan tänkas saknas? Är det tillräckligt lätt att komma i kontakt med er? Undvik alltså att göra ett besök på några sekunder  – då kan Google lätt få för sig att innehållet på er webbplats inte var intressant.

Man kan göra invändningen att vad en eller få användare gör inte spelar så stor roll. Och resultaten är förstås mycket svåra att mäta. Men riktigt bra och effektiv SEO handlar om en helhet där många insatser leder till långsiktigt bra resultat.

Publicerat i Allmänt om SEO | Lämna en kommentar

Ett annat sätt att göra oberoende sökningar

Jag har tidigare skrivit om svårigheterna med att göra sökningar för att se statistik kring vilka placeringar man har i sökresultaten. Har nu blivit tipsad om att Google Adwords också har en egen variant där ”fria” sökningar kan göras. Väljer man att lita på Google så utför man en sökning enligt följande:

Logga in på Google Adwords. Saknar du ett konto så kan man registrera ett gratis.

  1. Välj ”Verktyg” i menyn högst upp på sidan.
  2. Klicka ”Förhandsgranskning och diagnos av annonser”.
  3. Nu kan du ställa in direkt vilken besökare du vill vara: Plats, språk, enhet och domän för just detta besök, utan att dina egna tidigare sökningar ska påverka resultatet.

 

Publicerat i Allmänt om SEO | Kommentarer inaktiverade för Ett annat sätt att göra oberoende sökningar

Vem ska man tro på? Del 3: Google

Säga vad man vill om SEO-branschen, men alla som är insatta borde hålla med om att den är speciell. Grunderna kan vilken halvintresserad medelmåtta som helst lära sig – genom att googla – på några få dagar. Att därefter ta steget till vissheten om hur alla olika rankingfaktorer hänger ihop och vad som är viktigast – det tycks ingen kunna ta. Men det är många som säger sig veta exakt. Hur är det då med Google själva?

Ska man tro på Google?

Alldeles för många i SEO-branschen tycks lita alldeles för blint till vad Google officiellt har sagt. I deras tankevärld är det då rätt att uttala sig fullständigt säkert med devisen ”Såhär är det – för det har Google själva sagt!”.

Men man glömmer att Google har en egen agenda. Google vill för allt i världen framställa sig som goda, som att det inte finns något sätt att fuska och som att man straffar alla som försöker ”fuska” på olika sätt. Med ”fusk” innebär att man använder sig av metoder som Google inte tycker om – i synnerhet metoder som innebär att Google förlorar inkomster.

Att följa vad som sägs officiellt är ett bra sätt att förstå hur Google tänker, vilka intentioner man har för tillfället och vad man vill satsa på. Men nej – lita för allt i världen inte blint på allt som skrivs.

Publicerat i Allmänt om SEO | Kommentarer inaktiverade för Vem ska man tro på? Del 3: Google

Vem ska man tro på? Del 2: SEO-företag

Det finns ett antal sofistikerade beräkningsmodeller som i slutändan bestämmer i vilken ordning all världens sökresultat från Google presenteras. Men vi vet inte hur dessa beräkningar ser ut. Frågan är därför vilka man ska tro på när det handlar om frågor kring SEO och vad som verkligen gör att man rankar bra.

Ska man tro på etablerade SEO-företag?

Ett säkert kort är att gå till etablerade svenska SEO-företag. Jajja, Pineberry, Getupdated med flera är duktiga på det dom håller på med och har hjälpt många kunder till bra resultat. På senare år har det också blivit modernt att prata om ”transparens”, det vill säga att man faktiskt får veta vilka länkar det är man köper och lite mer hur arbetet går till.

Men lita för den skull inte en sekund på vad dom säger. Man använder sig av metoder som inte är godkända av Google med köpta länkar och man har i första hand en lojalitet mot företaget själv.

Transparensen sträcker sig bara till att berätta allt som går att berätta utan att avslöja detaljer i arbetet.

Svaret är nej. Lita inte på allt vad som sägs av ett etablerat SEO-företag. Har du en bra budget där det inte spelar något roll att det kostar extra, kan det ändå möjlign vara värt att satsa på.

Publicerat i Allmänt om SEO, Vem man kan tro på | Kommentarer inaktiverade för Vem ska man tro på? Del 2: SEO-företag

Vem ska man tro på? Del 1: SEO-experter

Den gamla dängan från DiLeva och 1980-talet stämmer in i många olika sammanhang, inte minst för oss som arbetar med sökmotoroptimering. För det finns hundratals ”seo-proffs” eller ”SEO-experter” bara i Sverige där alldeles för många uttalar sig alldeles för definitivt.

Vi kan säga att vissa saker bevisligen fungerar och att andra saker fortfarande antagligen har stor betydelse, det finns ett antal väldigt troliga ”rätt” och ”fel”, och det finns mängder med citat från Matt Cutts, Larry Page och olika officiella Googlebloggar. Men vi har inga säkra svar.

Ska man tro på SEO-experter?

Självklart finns det många där ute som har riktigt bra koll. Men det finns också många som har väldigt lite koll eller som baserar sin kunskap på något man har läst om i andra SEO-bloggar eller SEO-guider… I bästa fall är det tredjehandsinformation med viss sanningshalt, men det kan lika gärna vara någon som uttalar sig definitivt om något som är fullständigt fel.

Ibland vill man ge ett bättre intryck genom att hävda att man är certifierad av Google. Kanske glömmer man då att nämna att det handlar om Google Adwords eller Google Analytics och inte hur sökresultaten presenteras. Det finns nämligen ingen som helst officiell certifiering inom SEO.

Så svaret är nej. Lita inte på någon expert inom SEO. I synnerhet inte om denne utfäster garantier om att nå förstaplatsen eller uttalar sig med säkerhet och definitivt om hur viktig en viss rankingfaktor är. Det finns ingen sådan säkerhet i arbetet med SEO.

Publicerat i Allmänt om SEO, Vem man kan tro på | Lämna en kommentar

När relevansen blir åsidosatt

Testat att göra en sökning enbart på bokstaven ”f” någon gång? Gör det just nu, så är resultatet kanske något förvånande.

f

Facebook kommer upp som förstaresultat, och vad är det då som är så intressant med det?

Relevansen i orden viktigast av allt

Normalt sett visar Google det som är mest relevant för dina sökningar. Söker du efter ”Köttbullar” så får du som resultat där ordet ”köttbullar” förekommer. För enbokstavs-sökningar fungerar det alltså inte likadant. När jag söker på ”f” så förväntar jag mig information om bokstaven och kanske om det finns företag eller varumärken där ”f”  spelar en särskiljande roll. Istället får jag alltså först förslag om att komma till Facebook, där ”f” förvisso är första bokstav, men det är knappast någon etablerad förkortning för Facebook (än, är bäst att tillägga).

Så hur har egentligen Google tänkt?

Vi som jobbar med sökmotoroptimering vet att Google sedan många år tillbaka har varit väldigt duktiga på att gissa vad du menar när du stavar fel. Googla efter ”facebok”, ”facbok” eller för den delen ”favbok” så inser Google direkt att det är Facebook du menar. Jag tror att detta är en förlängning eller möjligtvis en test från Google i samma riktning. Man vill se hur många som söker på ”f” fast man i själva verket vill till Facebook. Om det blir för få som kommer att klicka sig till Facebook så är det ingen vild gissning att funktionen plockas bort av Google.

Finns det då fler som åtnjuter särställningen att sammankopplas med en enda bokstav just nu? Sökningar avslöjar att det för svenska förhållanden bara finns tre företag som belönas för sin storlek, nämligen Aftonbladet, Facebook och Youtube. Det är alltså inte något internationell funktion då Google också har snappat upp att Aftonbladet är mycket stora i Sverige.

Om framtiden

Ibland är arbetet som sökmotoroptimerare inte så matematiskt empiriskt mätbart. Man gör rätt många sökningar och använder dom verktyg som finns, man läser vad andra skriver och håller sig sunt skeptisk även till det Google går ut med officiellt. Är man seriös och har tiden så utför man egna tester av olika slag – ibland är det dock så att man sitter med föraningar utan att kunna presentera särskilt hållbara belägg.

Detta är ett sådant fall. Känslan är att Google arbetar hårt på just detta – att presentera vad du är ute efter och inte vad du söker. I teorin får du fram köttbullsrecept – om Google finner det troligt att dom allra flesta köttbullesökare vill ha just det, utan att ordet ”köttbullar” ens behöver förekomma på träffsidorna. Allt detta gör förstås SEO än mer komplicerat.

Publicerat i Allmänt om SEO | Kommentarer inaktiverade för När relevansen blir åsidosatt

Komma till skott med mobilanpassning!

Den största och tydligaste nyheten hittills under 2015 från Google har varit att vi skall mobilanpassa våra webbplatser, då det från och med april i år är en faktor för att hamna bättre till i sökresultaten.

Nyheten i sig finns att läsa officiellt här:
http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2014/11/helping-users-find-mobile-friendly-pages.html

Och man har från Googles sida till och med bemödat sig om att ta fram ett verktyg som entydigt säger om en webbplats är mobilanpassad eller inte:
https://www.google.se/webmasters/tools/mobile-friendly/

Man kan tycka att det bara är att göra testet ovan, se vad Google säger och arbeta med allt som Google klagar på tills dess att inga fel återstår. Det finns dock en betydligt snabbare genväg, särskilt om ni använder CMS:et WordPress.

Snabbaste vägen till mobilanpassad webbplats!

Följ stegen nedan för att i bästa fall ha en mobilanpassad webbplats på bara några minuter:

  1. Använd WordPress. Görs det inte idag, måste det förstås installeras, ett tema skapas eller väljas och övriga inställningar/plugin användas efter era önskemål. Mycket viktigt också att se till så att gamla URL:er pekar till nya URL:er via en korrekt ompekning.
  2. Installera pluginet WP touch. Aktivera och klicka i den nya menyn som dykt upp längst ner till vänster ”WPtouch”.
  3. Se till att pluginet är aktiverat under ”Kärninställningar” och anpassa utseendet under ”Temainställningar”. Det finns möjlighet att köpa en betalvariant av pluginet, men man klarar sig lika bra med det plugin som är helt gratis.
  4. Spara inställningarna och allt är färdigt. Kontrollera att allt fungerar genom att skriva in URL:en till er webbplats i mobiltestet från Google ovan. Några fler inställningar är inte nödvändiga att göra överhuvudtaget.
Publicerat i Mobilen | Kommentarer inaktiverade för Komma till skott med mobilanpassning!

Julia Caesar och Googles problem

En stor mängd sökningar som görs genom Google har som syfte att få reda på något som är aktuellt just nu. Detta är Google högst medvetna om, och det återspeglar sig i sökresultaten genom att flertalet av träffarna förbehålls för nyheter med rubriken ”Aktuellt”. Hur bra fungerar då Google idag när det handlar om aktuella sökningar?

Julia Caesar som exempel

Under senare dagar har skribenten Julia Caesar varit högaktuell i nyhetsmedia, forum, bloggar och andra webbplatser. Julia Caesar är en pseudonym för en tidigare journalist på tidningen DN. Vem hon verkligen är vill hon inte avsölja, på grund av att hon skriver om svensk invandringspolitik och det svenska etablissemanget. Hon skriver antingen kritiskt eller öppet rasistiskt, beroende på vem man frågar.

Julia Caesar har blivit en maktfaktor i svensk politik på grund av det fokus som just nu läggs på invandringsfrågan. För några dagar sedan tog sig journalisten Niklas Orrenius till hennes hem tillsammans med en fotograf, för att fråga om en intervju. Vad som därefter hände skiljer sig åt på flertalet punkter beroende på om man frågar, men det slutar med att Julia skriver ett känslomässigt inlägg i sin blogg om att hon känner sig hotad av Niklas. Hon publicerar även Niklas telefonnummer och därefter är stormen igång.

Båda sidor får motta mängder av hot och allt för hårda ord, stora delar av svensk massmedia skriver om händelsen och den figurerar i mycket stor utsträckning i sociala medier, i bloggar och på forum.

Jag gissar på att sökningar på ”Julia Caesar” mångdubblas till Google och det hanterar man idag enligt nedan:

Sökning på Julia Caesar 2015-09-05 kl 15:11

Frågan försvåras av att det fanns en svensk skådespelerska som också hette Julia Caesar. Google presenterar information om henne till höger helt korrekt. Men sedan finns det mycket som är intressant för alla oss som jobbar med sökmotoroptimering. Toppar gör inte traditionell nyhetsmedia utan Fria tider. En enkel who-is-sökning avslöjar att domänen skapades så sent som 2009. Visst finns det en föregångare och det finns många inlänkar. Men det är ändå intressant att en så mycket mindre webbplats kan slå etablerade nyhetsmedia på fingrarna kring en nyhet.

Hur ska resultatet förklaras?

Först och främst är det en aktuell nyhet. Vi får till och med veta att den är 21 timmar gammal. Friatider har kvar nyheten på startsidan och man nämner ”Julia Caesar” hela tolv gånger på webbsidan. Söktermen finns dessutom med i titel samt i huvudrubrik och det finns flertalet relaterande artiklar. Allt detta är bra, men inte direkt oslagbart.

Den träff som borde hamnat bättre och antagligen kommer att flyttas upp till ”Aktuellt” kommer från DN. Det är Niklas Orrenius själv som nu skriver själv om sin syn på händelsen. Sökfrasen finns i både titel och huvudrubrik och den är publicerad klockan 07:40 idag, och samtidigt förekommer ”Julia Caesar” hela 47 gånger på webbsidan. För alla med mantrat att inte upprepa en sökfras för många gånger är detta mycket intressant. Kan det vara så att denna träffsida drabbats av ett spamfilter, att Google misstänker att DN luras? Läser man artikeln från Niklas så vet man att så inte är fallet, men det finns en faktaruta till höger som kraftigt höjer förekomsten av sökordet.

Än underligare blir det om man väljer att visa ”Nyheter” i googlesökningen. Där toppar DN:s artikel och artikeln från Friatider finns inte med.

Slutsatser

Google måste inse att artiklarna från Friatider har ett nyhetsvärde. Så många faktorer som är rätt gjorda gör att det räcker till att toppa sökningen, alltså finns det gissningsvis en faktor som placerar även ”vanliga” webbplatsers nyheter under ”Aktuellt” på startsidan av googlesökningen. I alla fall just precis nu.

 

 

Publicerat i Nyheter | Lämna en kommentar